top of page

Viervoudige staat

eerste staat: in het paradijs (staat der rechtheid)
tweede staat: de val (staat der algemeen bederf)
derde staat: wedergeboorte (staat der genade)
vierde staat: eeuwige gelukzaligheid of in de eeuwige rampzaligheid (staat der eeuwigheid)

————

Heilsorde

In de heilsorde volgt de heiligmaking na bekering en rechtvaardigmaking.

rechtvaardigmaking is: de rechterlijke daad van God, waardoor Hij de zondaar vrijspreekt van schuld en straf en het recht geeft op het eeuwige leven
heiligmaking is: de dagelijkse vernieuwing van ons leven door den Heiligen Geest

In Zijn kracht leer je te strijden tegen de zonde, je vraagt dan: Leer mij naar Uw wil te hand’len

heerlijkmaking is: als een ware Christen opgenomen wordt in de hemel

————

Soorten geloof

Het wondergeloof mist echter, evenals het historisch en het tijdgeloof, de kenmerken van het zaligmakend geloof. Het wordt niet, zoals het zaligmakend geloof, gewerkt door de Heilige Geest en met het Woord, en dientengevolge is er in het wondergeloof ook geen zondekennis of schuldbesef, evenmin als liefde tot Christus. Het wondergeloof is zelfs nog minder dan het historisch en tijdgeloof, wemt terwijl deze beide altijd nog gericht zijn op het Woord Gods, heeft het wondergeloof dat Woord niet eens nodig. Het tijdgeloof is in vele gevallen een zaak van het gevoel; het wondergeloof (althans aktief) zetelt voornamelijk in de wil.

Zaligmakend geloof is het toevlucht nemen tot Hem als de Machtige en de Gewillige om te helpen (dankbaarheid), dus niet om een wonder.Het kan dus zijn dat het wondergeloof en het zaligmakend geloof samengaan. Dat het wonder een bevestiging wordt van het geloof. Maar het komt ook veelvuldig voor dat er wel een grote verwachting is dat de Heere een wonder zal doen, terwijl er toch geen enkel besef van eigen onwaardigheid en verlorenheid buiten Jezus gevonden wordt. En in dat geval is de waarschuwing van Paulus (1 Cor. 13:2) op z''n plaats: AI ware het dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette en de liefde niet had, zo ware ik niets''.

 

TEGENWOORDIG HEB JE OOK EEN KEUZE-GELOOF, MAAR DAT IS EEN VALS GELOOF! (zoals RD wel publiceert)

Het geloof in onze dagen, is persoonlijk zeggen ze dan; met elkaar discussiëren, platforms opstellen, terwijl het onvoorwaardelijk aannemen zoals het in Gods Woord ons is geopenbaard, niet meer gekend wordt of belachelijk gemaakt wordt. Dit is nou weer een teken van afval!

————

De predikanten moeten vooral zorgen dat iemand zich toch niets wijsmaakt voor de eeuwigheid. Dat iemand toch niet met een gestolen (onbekende) Jezus naar de eeuwigheid gaat.
dan moet het zijn: "O Heere maak het nog eens waar, Wilt u hen tot U bekeren, (dat is: tot berouw verwekken)”.

Christus is de oorzaak der zaligheid en de Vader is de oorsprong der zaligheid.

 

Wet Gods begint niet met het geloof, nee de wet bevat tuchtmeester en ontbloting.

De 4 fase van de wet is; ontdekking, vervloeking, verdoeming en doding!

Einder der wet is Christus (Evangelie) en dan is de wet gestorven door het offer van Christus.

 

Verkorte versie van de Tien Geboden

1. Aanbid geen andere goden (1 Kor. 8:4-6)

2. Maak geen afgodsbeelden (1 Joh. 5:21)

3. Misbruik Gods Naam niet (1 Tim. 6:1)
4  Gedenk de Heilige dag des Heeren (Openb 1:10)

5. Eer je vader en moeder (Ef. 6:1-2)

6. Gij zult niet moorden (Gal. 5:21)

7. Pleeg geen overspel (1 Kor. 6:9-10)

8. Gij zult niet stelen (Ef. 4:28)

9. Gij zult niet liegen (Op. 21:8)

10. Gij zult niet begeren (Kol. 3:5)

Rechtvaardigmaking ofwel bekering:

In a moment, in the twinkling of an eye, 1 Corinthians 15:52 van de King James Version (KJV)

 

Geen vrome aangezicht trekken:

…toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij van de mensen mogen gezien worden, als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.

Maar gij, als gij vast, zalft uw hoofd, en wast uw aangezicht; Mattheüs 6: 16-17

Kerken die zich profileren als een kerk die van de Heere zijn en alle zonde kerstenen dan vallen ze onder de synagoge volgens Openbaringen 3:9

 

Je hebt natuurlijke (dief, moordenaar, enz) en onnatuurlijke zonden (LHBTI+), waar onnatuurlijke zwaarder weegt maar wel bij bekering vergeven wordt, maar het zondigen tegen de Heilige Geest (zelfmoord, de Geest uitblussen) wordt niet vergeven. 

 

De Wet in het Oude Testament is niet de Tien Geboden op zich, maar de Thora, en in het Nieuwe Testament is dat de liefde. 

 

En zoals er vijf boeken van de Tora zijn, zijn er ook 5 boeken van de Psalmen. Het eerste boek begint bij Psalm 1, het tweede boek begint bij Psalm 42, het derde bij Psalm 73, het vierde bij Psalm 90 en het vijfde bij Psalm 107.

Dus eigenlijk bestaat de Bijbel uit 70 boeken!

 

 

Wat is dan de leer van Christus? De leer van Christus is geopenbaard in Gods Woord. Alles moet daarin overeenkomst zijn. 

 

 

 

——

Aan deze punten kan je toetsen of iemand in de leer van Christus verweven is. 

______

 

Klik hier voor Bijbelse en Kerkelijke contexten

______

 

Klik hier voor de theologische begrippen - De weg der Zaligheid
 

_______

Lees hier ook eens het ouderwetse "Guldenboekje" waar alles over de Christelijke leer instaat

_______

Klik hier voor de Bijbel tijdlijn (NIEUW)

_______

Klik hier voor de Bijbelse panoramabeeld

PSALMEN

 

 

 

 

 

 

Waarom is "het hert" in psalm 42 vers 1 (berijmd 1773) ontkomen?

UITLEG 1

Deze berijming is wel kostelijk, want de verlossing van die jacht was al genaakt en het hijgen van verlangen is ontstaan, m.a.w. het verlangen wordt uit het bezit geboren. Dit is natuurlijk beeldspraak maar als je de dieren wereld bestudeerd (kunnen we nog veel van leren) dan weet je dat het hert weet van die water stromen. Die horen de waterstromen met het oor des geloofs. En dan wordt het bevestigt door het aanschouwen. David vergelijkt het schreeuwen van dat hert naar de water stromen met zijn schreeuwen naar God. Maar wat er vooraf ging was dat hij gejaagd, verstrooid door Saul, Absalom en alle vijanden van David net als dat hert. Ook het leven van de Kerk vallen alle vrienden (ook Gods vrienden) van je af als een blad, omdat ze de wegen niet verstaan en wat de boer niet kent, dat eet hij niet. In de jacht wordt Gods volk beproefd want als dat een tijdje gaat wijken het nabije leven, dan heb zo’n ziel geen leven aan de ziel. Gods volk leeft van de Gods ontmoetingen door Woord en Geest. Hart van Gods kinderen is een gejaagd volk maar ze zijn wel Koningen door Hem. Gods orde zit in deze psalm (net als ps. 116) zoals dat in de Catechismus verklaard is (samenvatting, ellende, verlossing en dankbaarheid).

Dus een verlangende uitgeredde zondaar roept naar de Bron van Levend water (Christus), ofschoon de dood voor ogen is, om dat uiteindelijk de dag der ontkoming te aanschouwen.

Hoe dichter ik nader, aan ‘t huis van mijn Vader,, hoe sterker ik hijg, naar d’ eeuwige woning, het feest van mijn kroning en ‘t eind van de krijg.

Bron: Diverse citaten o.a. uit de preek van G.G.P. Burggraaf (27 december 2020) en boek; Het geloof bij vrouwen GPPB

UITLEG 2

Samenvatting van psalm 42-43; de dichter verlangt naar Gods tegenwoordigheid (ontmoeting) in het heiligdom! 

 

Om de intensiteit aan te geven wat hij bedoelt gebruikt de dichter een beeld uit de natuur. 

 

Onthou dit: De dichter Was in moeilijk omstandigheden dus het beeld van de jagt. Toen de jagt voorbij was mocht hij terugzien op de gebeurtenis wat hem net trof

 

Typologie;

Een hert is een heel bijzonder dier (Deut. 14) want het is een rein* (ongemengd, puur of oprecht) en een moraal dier. Dus wie in Christus is, zijn een nieuw schepsel geworden. (Ps. 119:1)

Ook is het hert een herkauwend dier. Verwijst ons dit niet naar de staat van Maria, …. en Maria bewaarde al de Woorden van de Heere Jezus in haar hart. 

 

Een kenbaarheid van een rein dier (hert) is dat hij onvervalst en gezond voedsel binnen wilt hebben. Een mediterende werking op de geestelijke Woorden van het Woord alleen!

 

Met gespleten hoeven wilt de Heere mij voor struikelen bevrijden! (Ps. 17: 3)

 

Dat hert roept niet maar schreeuwt naar de waterstromen omdat het een zaak is van leven op dood. 

 

Om het beter te verstaan moeten we ons niet de nadruk leggen op het hert maar op de waterstromen. Hert rekent op een mens en de waterstromen op de weldaden des Heeren. Eigenlijk op het water alleen wat een beeld geeft naar het Woord (Efe. 5:26) ofwel Christus, ofwel Levend water. 

Door het Woord van God ontmoeten we de Heere God. Daarom is de ware preek nooit vrijblijvend! Water is ook een beeld van de Heilige Geest. (Joël 2: 23, Joh. 4:14, 7:38) Door de Geest stroomt het water (Ps. 25:2)

Is bij zijn kruis niet water en bloed uit de wonden gekomen? Dus eigenlijk het Nieuwe Testament in het Oude Testament! 

 

Samenvattend: zoals een hert verlangt naar water, zo verlangt een oprechte een ontmoeting met de Heere door Woord en Geest. 

 

Als Gods volk met een gemis over deze aarde loopt is dat niet jaloersmakend maar veeleer spotternijen zoals waar is dan je God waarop je bouwde? 

 

Gods beproevende volk komt als een rein gezuiverd goud of zilver uit het vuur. De meest oppervlakkig gezegd; het meest sprankelende christenen zijn ook het meest diepste beproefde mensen. (Ps. 145:6)

 

Maar de dichter vertrouwde op zijn Heere dat hij later kon zeggen: Maar de Heere ZAL uitkomt geven, Hij die daags Zijn gunst gebiedt! 

Heiligdom ofwel een tent der samenkomsten was in die tijd een tabernakel of een tempel. (Ex. 25-40). God wilde in het temidden van Zijn volk wonen. 

Heiligdom hoeft niet persé een samenkomst te zijn (wel in gezonde situatie) maar ook thuis onder het Woord. (1 Kor. 1: 9 en 10)

Omdat in die tijd een eredienst op afstand was (tabernakeldienst) is door het offer van Jezus daar een verandering gekomen, want nu is de eredienst dichtbij gekomen. Dit was onder het oude verbond niet mogelijk de intensiteit van de ontmoeting met het Levende Woord. Wij hebben nu een vrije toegang van de troon der genade. 

De Heere Jezus door Zijn Woord en Geest die stuwen ons voort naar Zichzelf toe en daarom moet je mensen nooit aan kerken en dominees verbinden!!! Hij alleen kan ons verzadigen, rust, vrede, blijdschap, bevrijding, vergeving en vreugde kan geven. 

 

Voordat de dichter een verlangen kreeg had God een verlangen om Zijn kind te ontmoeten. Hij is en was altijd de Eerste, maar ook de Laatste. Daarom zien we dat God van Israël een God is die uit is op een persoonlijke intieme relatie in voor- en tegenspoed. Ken je dat? Dat kan je toetsen of mensen of ze leven uit een relatie of vanuit een religie. Hoe is de Heere Jezus voor jou? Is Hij alles en alleen voor jou? 

 

Het kennen van de Heere Jezus komen we steeds tekort want denk hierbij aan de koning van Scheba toen hij Salomo had ontmoet: ik heb veel over je gehoord en gelezen maar nu dat ik je ontmoet, de helft is mij nog niet aangezegd. 

 

Onrustig is ons hart totdat het rust vindt in God. Er blijft een rust over voor Gods volk. 

Hij is getrouw de Bron van alle goed, van Zijn trouw moet ik het hebben vandaag, morgen en tot in eeuwigheid en daarom roep ik tot U uit diepten van ellenden, Hij is de hoop der volkomen verlossingen mijns heils! (Hebreën)

De eerste keer was de dichter ontbloot van de gemeenschap met Christus, en de tweede keer was hij vereend met Christus. 

Hoeveel ziet de Heere van u terug?

 

* bij een rein dier moet de hoef gespleten hebben en een herkauwer zijn. 

Gebaseerd op een preek van Jacques Brunt. Disclaimer: deze preek was pelagiaans dus de inhoud is aangepast in de leer van Christus. 

 

>>> Nog een uitleg over Psalm 42 en 133, wat ook zeer waarschijnlijk waar kan zijn

Kortom; Psalm 42 is net als Psalm 116, opent met een belijdenis en daarna het verhaal verteld.

Bekommernis in psalm 23 vers 2 (berijmd 1773)

De psalmdichter heeft het over bekommernis, dit betekend niet dat een mens altijd een bekommerde ziel (ongerust of zwaarmoedig) moet hebben om nooit de verlossing te aanvaarden. Nee, dit betekend berouwhebbend over de schuld van het kwaad wat in ons leeft, terwijl door genade de Heere steeds weer verloosing geeft door Zijn Zoon Jezus Christus.

KLIK HIER VOOR HET ONTSTAAN THEOLOGISCHE UITLEG VAN DE RIJKE INHOUD IN BERIJMING 1773

KLIK HIER VOOR HET ONTSTAAN THEOLOGISCHE UITLEG VAN DE RIJKE INHOUD IN BERIJMING 1773 (2)

KLIK HIER VOOR HET ARTIKEL OVER DE PSALMBERIJMING 1773, DAT ZE NIET VERLICHT ZIJN

 

KLIK HIER VOOR DE ARTIKEL VAN PSALMEN ZIJN (GEÏNSPIREERD) EN GEZANGEN NIET:​

​Tevens is Psalm 105 is een kopie uit 1 Kron 16

De Statenvertaling en de behorende (berijmde) psalmen zijn geïnspireerd, maar zijn nog steeds tot verbetering nodig (doorgaande reformatie)! Weliswaar hebben de vertalers en de dichters het zo goed mogelijk (hun werk of beter:) Gods werk willen doen met DE HULP VAN GODS GEEST, maar geïnspireerd is het pas als er niets is van geboren wordt uit den Geest, en dat is in dit geval niet! Dit is het enige en belangrijkste bewijs; was het geïnspireerd, waren er geen kanttekeningen.
Wij loven en danken den HEERE wel voor Zijn middelen die Hij aan Nederland geschonken heeft.

______

Wat zegt de reformatie:

In de Bijbel gaat het -zijn- voor het -worden-, bij de godsdienst gaat het worden voor het zijn, en te doen voor het zijn. Gij zijt rein (gij wordt niet rein). Gij zijt rein om het Woord dat ik tot u gesproken hebt, opdat ge gereinigd word door de bediening des Geestes. Anders krijg je een wettische gang, dan is er geen troost, geen hulp. Dan moet u worden wat u niet bent, dat gaat niet met u, want God maakt wat u niet bent; reine als een onreine, zien als een blinde, lopen als een lamme. Dit is een antieke theologie, zoals Luther en Calvijn dat heeft beleden. De meeste gaan over op de wettische gang, ik moet het doen en dan krijg ik het wel of ik heb wat en dan krijg ik meer, maar dat is nou niet waar. Waarheid is een vast vertrouwen en een zeker weten waar onze zonde gebleven zijn, en houd dit vast, houd dit vast, want we leven in een tijd waar men zo rooms overgegaan is dat belijdt: vervloekt is een iegelijk die het zeker weet (theologie uit de "concilllie van trente". Kijk naar de Heidelberger Catechismus vr+antw. 21 Dordtste leerregels H1-art. 13, H3 en 4-art. 12, H5-art. 9, dat onze Dordtste vaderen beleden heeft over de zekerheid des geloofs.

De Heidelberger Catechismus is ook niet volmaakt, want deze leert ook de vervloekte tweemens "De afsterving

van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens (zondag 33). Dit is niet juist! Het korte begrip van Hermanus Faukelius is dichter bij Gods Woord. Het nieuwe mens in Christus heeft het oude weggedaan. Weliswaar neemt hij nog wel

het lijk mee achter zijn rug (dat begint te ontbinden)

KLIK HIER VOOR DE THEORIE TER APPROBATIE MUZIEK (INSTRUMENTEN) IN DE EREDIENST (met argumenten uit de Bijbel en de Reformatie):

Klik hier voor de moeilijke woorden uit de Bijbel en de Psalmen

Klik hier voor de brief van Samuël Rutherford

NIEUW: Klik hier voor de Kerkafval en Corona anno 2020/2021

DE TIJDLIJN VAN DE EINDTIJD
 

Het eerste rijke woordje in de Bijbel uitgelegd

 

Anti-nomianisme opgehelderd

 

 

Wat houd de embryo-filosofie (van A. Comrie) in


 

Enkele ketterijen van Pelagius:

- De mens heeft een vrije wil om het goede te doen;

- Loochening van de erfzonde en de zondeval;

- God heeft Adam sterfelijk geschapen;

- Niet bedreven zonden worden niet gestraft;

- Kinderen hebben geen aangeboren zonden, maar wordt zondeloos geboren;

- De mens van nature is niet dood in zonden en misdaden;

- De rechtvaardigmakende genade dient slechts tot hulp en bijstand, wat de mens zonder Gods hulp ook wel kan, zij het met meer moeite;

- Christus is de mens alleen gegeven tot navolging en is als Borg niet noodzakelijk en Zijn genade ook niet.

Bron: Preken 2021 Romeinen 5 - De rokende vlaswiek - G.P.P Burggraaf

Wie kent deze uitdrukking niet? "Wie niet studeert, is niet bekeerd"

t hijgend hert bord1.jpg
bottom of page